reklama

Zostať v druhom pilieri, či radšej vystúpiť?

Približne 1,47 milióna sporiteľov v druhom pilieri dostane od polovice marca tri mesiace na rozhodnutie sa, či prestanú byť klientmi dôchodkových správcovských spoločností, alebo v tomto systéme zostanú. Na čím všetkým by sa mali sporitelia zamyslieť?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (142)

Čo získam, ak odídem z dvojpilierového systému a budem výlučne klientom Sociálnej poisťovne?

  • Vsadím na „holuba na streche“. Rovnako, ako súčasná vláda za deň, dva v skrátenom legislatívnom konaní mení zákon o druhom pilieri, takisto môže v budúcnosti akákoľvek vláda za deň, dva zmeniť parametre výpočtu dôchodku od štátu. Vkladám sa tak na 100 % do rúk politikov. Vie mi Robert Fico garantovať, že terajší výpočet dôchodku z prvého piliera bude platiť aj o 20, 30 rokov?

  • Zbavujem sa svojho vlastníctva, ktoré dávam do rúk Sociálnej poisťovne a tá z toho môže okamžite vyplácať dôchodky súčasným dôchodcom. Čo dám Sociálnej poisťovni ja, nemusí jej dať Ficova vláda. Zbavenie sa vlastníctva úspor tiež znamená to, že v prípade smrti pred dôchodkom moji pozostalí nezdedia moje penzijné úspory.

  • Všetky svoje odvody budem posielať do systému, ktorý je absolútne závislý na demografickom vývoji. Od konca januára 2005 do 31. decembra 2014 sa počet dôchodcov na Slovensku zvýšil o 140,3 tisíc, z 1,21 milióna na 1,35 milióna. Rastúci počet penzistov pritom neznamená do budúcnosti len vyššie výdavky na vyplácanie dôchodkov, ale stúpnu aj výdavky na zdravotníctvo, či na financovanie sociálnych služieb pre penzistov.

  • Môžem sa spoľahnúť na neistú valorizáciu dôchodkov, ktorá bude závisieť od tzv. dôchodcovskej inflácie. Nezabudnime na to, že vlani na Slovensku inflácia nebola, keďže spotrebiteľské ceny klesli o 0,1 %. Dôchodky sa od 1. januára tohto roka mierne zdvihli len vďaka tomu, že rástla priemerná mzda na Slovensku. Od roku 2018 sa však rast priemernej mzdy na Slovensku pri zvyšovaní dôchodkov nebude zohľadňovať. V tomto roku pritom Slovensku tiež nehrozí extra vysoká inflácia.

  • Aktuálna dôchodková hodnota, ktorá je dôležitým parametrom pri priznaní dôchodku (výška dôchodku závisí od počtu rokov dôchodkového poistenia, vašich zárobkov počas života a aktuálnej dôchodkovej hodnoty), závisí od rastu priemernej mzdy na Slovensku. Na rok 2015 sa zvýšila o 4,23 %, v roku 2014 o 2,42 %, v roku 2013 o 1,95 % a v roku 2012 o 2,53 %.

  • Vraciam sa do deficitného, priebežného dôchodkového piliera. V roku 2014 štát do Sociálnej poisťovne nalial vyše 900 miliónov eur, do druhého piliera pritom poisťovňa za minulý rok odviedla približne 460 miliónov eur. Aj bez existencie druhého piliera tak vlani na vyplácanie dôchodkov chýbalo 440 miliónov eur. Budú takéto, a časom zrejme vyššie a vyššie zdroje, v štátnom rozpočte každý rok? Aj o 10,15, 20 rokov?

  • Ak mám podpriemerný príjem (teda príjem pod priemernou mzdou, čo je aktuálne cca. 840 eur), tak mi prvý, štátny pilier poskytne istú solidaritu. Čím menej zarábam, tým solidárnejší dôchodok mi Sociálna poisťovňa vypočíta.

Čo získam, ak v druhom pilieri zostanem?

  • Vsádzam na „vrabca v hrsti“. Moje úspory v druhom pilieri sa síce môžu nielen zhodnocovať, ale aj znehodnocovať, ale stále sú moje. Ak sa Fico nerozhodne druhý pilier znárodniť, tak moje budú aj naďalej. Buď sa pri odchode do dôchodku premenia na doživotný dôchodok, alebo ich zdedia moji pozostalí.

  • Keďže sú to len moje dôchodkové úspory, môj budúci dôchodok z druhého piliera nie je závislý na demografii. Nie je závislý na tom, koľko peňazí vláda naleje do Sociálnej poisťovne. Nie je závislý na tom, či štát bude mať dosť prostriedkov na slušné dôchodky, alebo nebude.

  • Ak si zvolím indexovaný doživotný dôchodok, budem mať istotu, že mi ho životná poisťovňa každoročne zvýši o isté percento. Aktuálne sú to 2 %. Zvyšovanie môjho doživotného dôchodku z druhého piliera tak nebude závislé na tom, aká je na Slovensku dôchodcovská inflácia.

  • Kým aktuálna dôchodková hodnota v prvom pilieri posledné roky rástla o 1,95 % až 4,23 %, garantované dôchodkové fondy za posledný rok zarobili od 1,28 % do 6 % (od ich vzniku je to 2,3 % až 3 % p. a.), zmiešané dôchodkové fondy mali za posledný rok výnos 6,7 % až 11,7 % (od vzniku fondov 2,18 % až 3,16 % p.a.), akciové fondy vykázali za posledný rok zhodnotenie 8,24 % až 12,08 % (od vzniku 1,85 % až 3,08 % p. a.) a indexové fondy mali za posledný rok výnos 4,23 % až 18,27 % (od svojho vzniku 11,93 % až 15,12 % p.a.).

  • Druhý pilier je závislý od toho, či ja sám pracujem a koľko zarábam a od toho, ako sa vyvíjajú kapitálové a finančné trhy (či sa moje úspory zhodnocujú alebo znehodnocujú). Príjmy prvého, štátneho piliera sú však závislé od toho, aká je na Slovensku nezamestnanosť (teda od toho, či pracujú iní) a aký je vývoj priemernej mzdy na Slovensku (čiže od toho, ako zarábajú iní a aké vysoké odvody platia). Ak som v oboch pilieroch, stojím na dvoch nohách. Jednou nohou som na pracovnom trhu, druhou na trhu kapitálovom a finančnom. Nie je lepšie stáť na dvoch nohách a diverzifikovať tak riziko?

Igor Surovčík

Igor Surovčík

Bloger 
  • Počet článkov:  173
  •  | 
  • Páči sa:  53x

Sociálna politika je pre mňa hobby. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu